Payday! - Reisverslag uit Boksburg, Zuid-Afrika van Nienke Lindt - WaarBenJij.nu Payday! - Reisverslag uit Boksburg, Zuid-Afrika van Nienke Lindt - WaarBenJij.nu

Payday!

Door: Nienke Lindt

Blijf op de hoogte en volg Nienke

26 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Boksburg

Het is weer de 25e van de maand geweest en dat betekent: PAYDAY! Uiteraard erg prettig voor iedereen en zo ook voor mij. Oke, het is dan wel niet veel, maar toch reden genoeg om nog maar eens een keertje uit eten te gaan of mijn buitensporige uitgaven van afgelopen weekend goed te maken. Het was een top weekend compleet met een paardrij safari, een heerlijke massage en uiteraard het nodige shoppen!

Even terzijde, dat paardrijden was weer een ervaring apart. Na mijn paard uitgekozen te hebben, was ik uiteraard de eerste die het paard mocht bestijgen. So far, so good. Ik zat op het paard. Maar toen: het beest zijn zijn eerste paar stappen en ik verlies geheel mijn evenwicht. Als een gillend keukenmeisje, blijf ik maar net zitten en onder het gegiechel van de andere meiden en de begeleider word ik met paard en al onder een boom geplaatst. De winnende opmerking van de begeleider: 'Just stay put!' Ja ja, makkelijker gezegd dan gedaan. Maar oke, uiteindelijk kreeg zelfs ik het voor elkaar om te blijven zitten gedurende de rit. Halverwege stuittten we ineens op 8 wilde giraffes! Ontzettend gaaf om met je paard nog geen 3 meter verwijderd te zijn van zulke beesten en zelfs een stukje met ze mee te lopen. Ja, dat lezen jullie goed, een stukje. Mijn lieftallige paard Dublet, waarmee ik net dacht een ontzettend goede band te hebben opgebouwd, denkt maar aan 1 ding: ETEN! Het beest blijft stil staan. Perfect! Nu was ik eindelijk in staat om een paar goede foto's te maken. Hoe fanatiek ik ook ben met fotograferen, foto's maken van bewegende onderwerpen terwijl je zelf ook op een bewegend onderdeel zit.. Succes. Dat ging hem echt niet worden. Na de nodige shots te hebben gemaakt, was ik zover om de rest van de groep te volgen. 'Hotjik! Come on! GOOOO!!!' Hmm.. blijkbaar hadden mijn ontzettend enthousiaste kreten geen effect op Dublet. 'Duw in zijn buik met je benen!', ' Trek aan de teugels!', 'Ruk de teugels naar links!' klinkt het mijn kant op. Dachten de meiden nou echt dat dat ging werken? Blijkbaar lijken de paarden inderdaad op hun ruiter, want jeetje, wat was die van mij 'standvastig'. Echt een Lindtje dus. Terwijl ik steeds wanhopiger werd en er zelfs aan zat te denken om het eens lief te vragen of gewoon geheel af te stappen, kwamen de meiden niet meer bij van het lachen! 'Kom op Nienke, you can do it!' Nou, zal ik jullie eens wat vertellen, I CAN'T! Thank god voor de Zuid-Afrikaanse cowboy die ons begeleidde! Na mij genoeg te hebben zijn lijden, kwam hij mij te hulp en na 5 minuten stand up comedy voor de omstanders, besloot Dublet eindelijk verder te lopen! Gaaf was het zeker, maar paardrijden is toch echt niet aan mij besteed.

Terug naar het oorspronkelijke verhaal. Voor de Zuid-Afrikaanse vrouwen op het werk betekent Payday echter iets heel anders. De vrouwen gaan massaal naar de kapper! En dan heb ik het niet over even de puntjes bijknippen of heel gedurfd besluiten om 3 cm van je haar af te laten knippen, zoals wij westerse vrouwen. Nee, ze veranderen hun haarstijl compleet. Van lange lokken, naar stekeltjes. Van krullen naar stijl. Van zwart haar naar blond, compleet met paarse, rode, blauwe, gele highlights. Het maakt ze allemaal niks uit. En probeer de dames dan maar eens te herkennen als westerse. 'Caroline, Emily, Tholi.. Who are you again?!' Jeetje wat irritant! De vrouwen lachen zich echter helemaal kapot en vragen mij waarom ik niet naar de kapper ga. 'Sweety, you would like even greater with some coloured high-lights!' 'Maybe you should try a bobline!' 'You can always change it back after next payday!' Meer dan 5 vrouwen verzamelen zich om me heen en beginnen aan mijn haar te zitten. Druk pratend cq. schreeuwend in het Zulu over mijn eventueel nieuwe look. En remember, des te harder je hier schreeuwt, des te beter de boodschap overkomt. Tja, en probeer dan maar eens uit te leggen dat je het uiteraard FANTASTISCH vind staan bij hen, maar er zelf echt niet aan moet denken. Met een vluchtig excuus dat ik toch echt even moest checken hoe het er in de andere centres aan toe ging, ben ik dan ook zo snel mogelijk aan dit enige theekransje ontsnapt. Eens kijken of mijn haar de volgende payday ook kan overleven.

Dus lieve mensen, wees niet verrast als ik over een paar maandjes terug kom in Nederland met een bobline gemaakt van nep haar, compleet met high-lights in elke kleur van de regenboog!


  • 26 Maart 2014 - 12:01

    Ans Mekking:

    hallo nienke
    wat een onderneming hoor net iets voor jou zo zie je alweer
    alles komt goed
    we zijn benieuwd met wat van haar dos je weer in holland komt
    (rood groen oranje geel lang kort we wachten wel af)
    maar geniet eerst nog maar fijn dat het naar je wens gaat
    je kunt er altijd op terug kijken
    heel veel groeten en liefs opa en oma

  • 27 Maart 2014 - 19:08

    Papa:

    He dame, ik dacht dat paardrijden wel iets was voor dames van voorname afkomst. Kennelijk iets het niet alleen afkomst maar ook een kwestie van oefenen. Wel mooi om zo tussen giraffes te rijden. Reageren de paarden niet op die grote beesten? Voor wat betreft die kapsels hoef je niet het gezegde " ' s lands is ' lands eer " te volgen. Je mag best een Lindtje blijven in dat opzicht.

  • 29 Maart 2014 - 19:09

    Nico/joke:

    Hoi Nienke.

    Hier een bericht uit het noorden van het land zoals dat in Deventer wordt gezegd.
    We volgen jouw verslag met belangstelling.
    Alhoewel de stage en het ervaring opdoen het belangrijkste is,zijn de dingen die je
    daaromheen meemaakt en ons in je verslag mee laat beleven voor ons duidelijk.
    Je weet dat de media hier doorsnee nogal gekleurd is en een verslag uit de eerste hand
    dan ook welkom is.
    Groeten uit ALTEVEER.

    Nico en Joke.

  • 04 April 2014 - 14:53

    Mekking:

    hallo nienke
    hoe gaat het alweer een week voorbij
    de zomer hier ook de zon is vandaag weg en is er donker weer
    het ging ook veel ste hart maar dat waren al wel gewend
    echt hollands hoor
    morgen zondag onze eerste beurs in apeldoorn hopelijk verkopen we wat
    het is altijd maar afwachten maar ja we zien wel
    hopelijk is bij jou ook alles na wens dat hopen we maar
    nienke heel veel groeten en liefs met een knuffel
    opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 5422

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 11 Augustus 2014

South-Africa!

Landen bezocht: