Will you marry me? - Reisverslag uit Boksburg, Zuid-Afrika van Nienke Lindt - WaarBenJij.nu Will you marry me? - Reisverslag uit Boksburg, Zuid-Afrika van Nienke Lindt - WaarBenJij.nu

Will you marry me?

Door: Nienke Lindt

Blijf op de hoogte en volg Nienke

25 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Boksburg

' Morning sweetheart! Hey beauty! I like you! Love your hair! You are sooo white! Are you rich? What are you doing tonight? May I have your watch? May I have a kiss? I love you! '

Deze uitspraken zijn slechts een wilde greep uit de vele opmerkingen die ik de hele dag door naar mijn hoofd geslingerd krijg. Toegegeven, de eerste paar dagen doet dit wonderen voor je zelfvertrouwen, maar daarna.. Jeetje, wat lijken die Zuid-Afrikaanse mannen toch hopeloos! Let wel, ik heb het hier over de zwarte Zuid-Afrikanen. Dit klinkt misschien wat racistisch, maar wel degelijk een factor om rekening mee te houden hier. Een korte uitleg: je hebt de blanke Afrikaans sprekende Afrikanen. Deze mensen zijn over het algemeen heel direct, komen snel bot over en lichtelijk arrogant. Daarnaast heb je de blanke Engels sprekende Afrikanen. Deze mensen zijn, over het algemeen, heel bescheiden, down to earth en ontzettend aardig! Ik heb het getroffen om met twee van hen samen te mogen wonen deze komende 5 maanden. Dan heb je nog de zwarte community met hun 12!! verschillende talen. Deze mensen zijn ontzettend hartelijk, maar in de ogen van nuchtere Hollanders vaak wat te hartelijk en te enthousiast om je weer te zien. Feit blijft helaas dat de grootste armoede en werkloosheid zich onder deze groep bevindt. Ik werk dus voornamelijk samen met deze groep. Als laatste heb je hier nog de coloured community. Denk hierbij vooral aan Indiërs en mengelmoesjes van van alles en nog wat. Kortom; Zuid-Afrika kent een complexe samenleving!

Oke, terug naar het verhaal. Wat ik vanavond doe? Waarschijnlijk lig ik vanavond à la Sjonnie en Anita stijl in mijn trainingsbroek onderuitgezakt op de bank een film te kijken met uitgewreven make-up en haar waar een vogel uitgebreid een nestje in zou kunnen bouwen, al knabbelend op mijn mini-stroopwafels van het thuisfront. Niks aantrekkelijks aan dus! En nee, je mag mijn horloge niet hebben! Een kus? Sorry, ik heb spontaan last van een onzichtbare koortslip. En ja, ik vind jou ook aardig, maar daar blijft het bij! Maar oke, na een poosje heb je een gevat antwoord voor al deze vragen, glimlach je een keer en loop je weg.

Tot Valentijnsdag. Valentijnsdag wordt hier vrij groots aangepakt, dus ook in het Birchwood werd een Valentine Jazz Diner georganiseerd voor 700 personen. 'Sweeeetttheaarttt, could you pleeeaassee fetch the golden overlays at laundry?' galmt het ineens door de zaal mijn kant op. Des te harder je hier praat cq. schreeuwt, des te beter de boodschap overkomt blijkbaar, dus half doof en met een irritante piep in mijn linkeroor, begin ik de expeditie naar de laundry-afdeling. Conclusie: het Birchwood complex is veels te groot en onoverzichtelijk. Resultaat: Verdwaald! Gelukkig kwam ik twee mannelijke collega's tegen van de Back of House afdeling. Deze mensen zorgen grofweg voor het onderhoud, de mannen, en de housekeeping, de vrouwen. Helaas gelden hier in SA nog steeds de stereotypes man-vrouw, maar daar kom ik een andere keer wel op terug.

In ieder geval, ik loop op de mannen af en ze beginnen schaapachtig te glimlachen. Oke, het zal wel.. geen aandacht aan besteden!! Wanneer ik ze vraag waar ik in godsnaam de laundry afdeling kan vinden, kijken ze elkaar betekenisvol aan en één van hen zegt: 'Sure love, we will take you to laundry! First, however, you have to answer my question.' Grr.. wat had ik hier zo geen zin in op dat moment, maar oke, kom maar op. ' OK, what's your question?' Voordat ik er erg in heb, valt de jongen op zijn knieën, pakt mijn hand en vraagt: 'As it is Valentine's day, will you marry me?' MARRY?!? Verstond ik dat nou goed, stijgt de warmte nu al naar mijn hoofd, heb ik last van een zonnesteek? Terwijl ik mezelf al bijna begon te checken op koortsverschijnselen, besef ik me dat deze jongen serieus is. Ik vertel hem dat hij op moet staan en terwijl we op weg gaan naar laundry, probeer ik hem duidelijk te maken dat het vreemd is om zo een aanzoek te doen en dat ik toch echt niet geïnteresseerd ben. Echter, zo volhardend als Zuid-Afrikanen kunnen zijn, hij blijft doorgaan over het feit dat hij toch echt van me houdt. ' Once you go black, you'll never go back!' 'That's precisely why I will not try black.' 'We would make the most beautiful kids!' 'I don't want kids.' ' We would be like dark and white chocolate!' 'I don't like chocolate.' Hield deze kerel nou nooit op?!? Mijn redding? Een van mijn directe vrouwelijke collega's loopt op ons af en zegt: ' Leave her alone or I will report you to HR! ' De jongen reageert geschokt, mompelt wat excuses mijn kant op en neemt snel de benen. Uitleg; HR is hier de personeelsafdeling. Wanneer je hier gerapporteerd wordt, is de kans groot dat je een waarschuwing krijgt en misschien wel ontslagen wordt. Vanwege het hoge werkloosheidspercentage is het hebben van een baan hier van veel waarde en dus zullen ze koste wat het kost deze baan willen behouden. Dit dreigement van mijn collega was dus zeer effectief! Die houden we erin!

Dus, beste Zuid-Afrikaanse mannen, ik ben best heel aardig, maar zodra jullie aan komen zetten met jullie mierzoete woorden, verwacht de attitude die van een Hollandse verwacht wordt: bot en direct. Shut up or I'll report you to HR! En als deze tactiek toch niet blijkt te werken, wordt het tijd voor het grove geschut: het verspreiden van een uiterst charmante foto van mezelf onderuitgezakt op de bank à la Sjonnie en Anita stijl misschien? Robert ten Brink, nee bedankt, jouw hulp is hier nog lang niet nodig!

  • 25 Februari 2014 - 14:04

    Wendy:

    Jammer Nienke Lindt dat er geen bruiloft komt. Hadden we een goede reden gehad om met zijn allen naar Zuid-Afrika te komen................ Hahaha. Je weet we zijn dol op feestjes ;o)

  • 25 Februari 2014 - 17:19

    Kevin :

    ahahha nienke gaat voor black

  • 25 Februari 2014 - 22:13

    Jacqueline:

    Lieverd, jij staat je mannetje wel enneh,.... wacht nog maar even met een bruiloft

  • 26 Februari 2014 - 06:11

    Papa:

    Dag Nienke, als de hotelschool niets wordt dan kun je altijd nog een carriere als schrijfster overwegen. Je schrijft makkelijk, lekker leesbaar en met de nodige humor en zelfspot. Kennelijk doe je wel de nodige ervaring en kennis op. Je ziet zaken scherp. Dus wat dat betreft heb je genoeg te vermelden in je reflectieverslagen.
    Die bruiloft en kleinkinderen zit ik niet op te wachten. Als het helpt mag je ook zeggen dat je je vader op ze afstuurt.........weet alleen niet of het helpt

  • 26 Februari 2014 - 09:02

    Chanthol (live Vanuit New York):

    WOW, je hebt STROOPWAFELS! Awesome!

  • 26 Februari 2014 - 19:40

    Thea:

    Wat 'n leuke verslagen Nienke, het voelt of we er zo bij zijn.
    Succes verder met je opleiding

  • 28 Februari 2014 - 19:40

    Opa.oma:

    hallo nienke
    wat een fijne verslagen we kunnen dan ook even meegenieten
    hoe het er bij jou aan toegaat.gewldig hoor maar hou alles maar goed in de gaten
    hier begind de carneval dus de beentjes van de vloer
    het weer blijf nogsteeds voorjaar
    verder alles oke
    heel veel groeten en liefs opa en oma
    xxxxxxxxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 5420

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 11 Augustus 2014

South-Africa!

Landen bezocht: